Taloushallinnon ammattilaisina autamme yrittäjiä monin tavoin ja usein toimimme läheisinä neuvonantajina niin yrittämisen myötä- kuin vastamäissäkin. Meillä onkin etuoikeutenamme tutustua monenlaisten yritysten ja yrittäjien toimintaan ja tehdä parhaamme yhteistyössä heidän kanssaan. Yksi asia on vuosien aikana kirkastunut meille: yritykselle myynti on kaikista tärkein asia – liikevaihdon pitää nousta koko ajan. Tämä on erityisen tärkeää etenkin nykyisinä muutoksen aikoina.
Uutisissa on ollut tietoa taantuman kasvavasta todennäköisyydestä ja inflaation kiihtymisestä. Eri yrityksiin ja toimialoihin nämä trendit osuvat eri tavoilla, mutta varmaa on se, että useimmat huomaavat ne jollain tavoin liiketoiminnassaan. Vaikka synkistelyyn ei ole syytä, on kuitenkin todettava, että vahva myynti on liiketoiminnan paras turva, tapahtui mitä hyvänsä.
Tämä kuulostaa helpolta ja itsestäänselvyydeltä, mutta asiaa on hyvä pohtia hieman syvemmin. Myynnissä olennaista on se, että oman liikevaihdon pitäisi aina kasvaa – tämä on liiketoiminnan ytimessä. Jos liikevaihto ei kasva, se alkaa taantumaan jo ihan inflaationkin vuoksi, ja silloin joudutaan tekemään kululeikkauksia ja muita toimenpiteitä. Kulujen leikkaaminen, säästäminen ja jopa henkilöstön irtisanominen on lopulta aika helppoa. Kaikkein vaikeinta on saada myynti takaisin nousuun.
Huomio kumulatiiviseen myyntiin
Millainen kasvu sitten on parasta? Useimmille yrityksille tasainen kasvu on paras vaihtoehto. Tämä tarkoittaa sitä, että kumulatiivinen myynti on suurempi kuin aiemmin. Sopiva tarkasteluväli on harvoin yksi kuukausi, monella yrittäjällä kuukausivaihtelu on niin suurta, että siitä ei voida nähdä liiketoiminnan isoa kuvaa. Vuositaso on usein parempi tarkasteluväli.
Tämä onkin yritystoiminnan yksinkertaisimpia ja tärkeimpiä mittareita: onko myynti kasvanut vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että myynti on ainut sisään tulevan rahan mittari, ja kertoo aivan suoraan sen, että onko käytössä enemmän vai vähemmän rahaa. Jos käytössä on enemmän, on kaikki paljon helpompaa. Jos käytössä on vähemmän, se johtaa hyvin helposti kierteeseen, jossa rahaa on koko ajan vähemmän käytössä, kun joudutaan leikkaamaan ja leikkaukset vähentävät toimintaa.
Tästä on hyvä tehdä rutiini: tarkista joka kuukausi kumulatiivisesti vuoden alusta ja verrattuna viime vuoteen, mikä on myynnin tilanne. Myös 12 kuukautta rullaavasti taaksepäin on usein toimiva näkymä liiketoiminnan kehityksen arviointiin. Tätä voi toimialasta riippuen tarkastella jopa viikoittain tai kuukausittain, sillä kerran kvartaalissa on varmasti liian harvoin.
Kun myynti on kunnossa, mitä sen jälkeen?
Kun ensimmäinen ja tärkein asia, eli myynti, on laitettu kuntoon itse, voidaan siirtyä tarkastelemaan, kuinka tulosta parannetaan. Tilitoimisto ei voi tehdä myyntiä puolestasi, mutta asiantuntijamme auttavat varmasti esimerkiksi kustannusrakenteen tarkastelussa ja tehostamisessa. Onkin hyvä koko ajan muistaa, että tuloksen parantamista ja toiminnan tehostamista voidaan tehdä oman toimiston väellä yhteistyössä tilitoimiston kanssa, mutta myynti tapahtuu aina asiakasrajapinnassa.
Asiantuntijamme antaa sinulle mielellään vinkkejä taloushallinnon saralta!